Lotta <3

2010-11-20 / 14:06:17/ Dagens ridpass/ Kommentarer (0)


I dag hade jag och Nisse lite hoppträning för Lotta uppe på SORF och det kändes riktigt, riktigt bra. Vi kom lite före Lotta så jag satt upp och red förbi hindren som lyckligtvis stod framme och han reagerade inte ens. Kändes så himla skönt! Sen när Lotta kom så fick jag värma upp genom att skritta i en åttvolt mellan två av hindren och ställa honom åt båda hållen och det kändes jättebra. Ställde sig fint så nu måste jag komma ihåg att underhålla det så han inte blir så stel igen. Kändes riktigt fin! Och när han gick samlat och ställd inåt fick jag börja flytta ut bakdelen vilket också kändes jättebra och han gjorde det på engång jag bad honom.

Nästa övning var att fick jag trava över ett hinder på börjt spår. Det bestod av tre bommar och den i mitten låg upphöjd på ena sidan. I början hoppade han det tills han förstod att han bara skulle trava över det. En bra övning för att få honom lyfta bakbenen. När vi fick in det där lugna och jag rätade på mig så gick han mycket bra.

Sen skulle vi galoppera lite så jag skulle komma in på samma hinder igen men som Lotta hade byggt om till ett kryss och lagt en galoppbom framför och hör och häpna! Hästen hoppade på första försöket utan att kasta sig! Hallelujah! Gjorde det några gånger. Hoppade två gånger och när jag kom in tredje gången började han landa i fel galopp så vi fick göra om det några gånger. Var som att han fick för sig det bara. Till slut landade han i rätt och då fick han klapp och beröm och vi gick över till nästa övning där han skulle hoppa de båda gröna hindrena på engång. Han hoppade det första men när vi kom till det andra la han in en nit, men vi gjorde om det och då hoppade han.

Sen hoppade vi det blåa hindret i mitten och det gula bara för att vi skulle ha hoppat alla. Bromsade in på det blå, men jag hade honom så bra så jag lyckades få honom att hoppa i alla fall vilket kändes riktigt bra. Sen sa Lotta att vi skulle ta honom med "överraskning" och hoppade det blå/gula på engång. Gjorde en tvärsväng och styrde mot det blå/gula och han hoppade som ingenting. Överraskningstakitiken funkar jättebra på Nisse för då hinner han inte tänka så mycket och bara gör det som bes om.

Sen gjorde vi en liten bana av hindrena och hoppade dom i båda varv. Gick riktigt bra förutom att han låg på i mellan de gröna vilket var mitt fel. Jag skulle ha suttit upp bättre, ridit in lugnare och gett mer eftergift eftersom det inte fanns några tveksamheter om att han skulle hoppa. När jag väl fått det inpräntat i huvudet gick det som en dans på rosor. Han är så duktig lillkillen. Gör det man ber honom om, bara man är tydlig vilket jag inte är alla gånger. Mycket mer träning för mig!

Till slut travade vi av på liten volt där han gick otroligt bra! Och Lotta sa att som han gick och kändes då skulle jag försöka sträva efter varje gång jag red, inte bara när vi travar av. Han kändes underbar att rida på när vi travade av. Lugn och avslappnad och Lotta sa att när han gick så där var han som mest påverkningsbar och lärde sig som bäst. Så nu vet jag vad jag har att träna på. Att rida lugnare, vara mer konsekvent och inte låta honom rusa i väg.

Sen vill jag bara säga Tack, och åter tack till Lotta! Hon är helt fantastisk! Finns ingen så bra som henne! Hon förklarar allt så himla bra och har verkligen öga för allt man gör när man rider! Fantastiskt duktig! Vi skulle inte vara där vi är i dag om det inte vore för henne! Tack, tusen tack!! Lotta, du är min idol och förebild!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg