Markarbete för Hannah Å

2010-11-22 / 18:07:00/ Dagens ridpass/ Kommentarer (0)


I dag for vi upp till SORF för lite markarbete för Hannah. Det var jag, Annelie och en till tjej som heter Elin som var i den första gruppen. Det var tänkt att vi skulle vara fler för det var så pass många som hade anmält sig så Hannah hade blivit tvungen att dela upp oss i två grupper. Men alla dök inte upp i våran grupp så vi blev bara tre stycken och det tyckte jag var positivt då var och en hann göra så pass mycket mer. Det blir så mycket vänta annars.  

Vi värmde upp lite på den andra sidan medan gruppen före, ponnygruppen, red sista minutrarna. Han var lite okoncentrerad till en början och martingalen hade jag glömt hemma men ju mer vi red resto bättre kändes han. Testade galoppen lite också och den kändes fin.

När ponnyna var klara fick vi gå över och medan Hannah pratade lite kort med ponny-gruppen så passade Nisse och jag på att hoppa några av de låga hinder som fanns bara för att han inte skulle bli så överraskad när vi väl skulle börja träna. Två av hindren bestod av gul/svart-randiga plankor så dom tog vi i trav och det gick himla lätt och fint. När Hannah pratat klart så började vi och den första övningens syfte var att få hästen rak mellan hjälperna. Inga problem för Nisse, han har svårare att ställa åt olika håll. När vi kom till mitten på långsidan (vid B) skulle vi vända upp och rida rakt mot C och trava över tre bommar. Gick jättebra, förutom att Hannah tyckte att han skulle öka lite, vilket inte Nisse tyckte. Han tog det piano vilket inte är så konstigt eftersom att vi fått lära oss det när vi ridit för Lotta. Fick driva på honom en del, men till slut förstod han. När vi passerat C och kom ut på den nya långsidan skulle vi rida skänkelvikning åt ena hållet och vid nästa kortsida skulle vi rida skänkelvikning åt andra hållet. Måste säga att jag blev jätteimpad av Nisse för han gjorde jättefin skänkelvikning i trav undan för vänster. Högern kändes inte alls lika bra, men han har ju svårare i det varvet så det får bli något vi får kämpa med. När vi hade gjort övningen några gånger bytte vi håll och det gick bra även där. Jag måste träna på att hitta balansen när jag rider lätt över bommarna.

Övning nummer två gick ut på samma sak bara det att vi skulle vända in vid B rida över bommarna till C och sedan vända upp och rida över det andra tre bommarna och komma ut vid E med raka hästar. Det gick också ganska bra. Sen gjorde Hannah om bommarna till små hinder och la en galoppbom framför och en bakom. Eftersom att Nisse inte är van bommar bakom och framför brukar han bli lite ängslig men det gick faktiskt hur bra som helst. Han hoppade och bjöd hela tiden vilket kändes underbart. Rädslan försvinner mer och mer och han börjar kännas som han gjorde innan olyckan. Hipp hipp hurra! Vi kom i galopp på det första hindret la en volt runt de båda hindren och kom tillbaka på de andra på engång. Har ritat en fin bild som förklarar vägen. Även detta gjorde vi i båda varven med raka hästar. Nisse tyckte det var jättekul, men han började bli lite trött och hade svårt att hålla galoppen hela vägen Efter det fick skulle vi komma i galopp på båda hindren och hela tiden ha hästarna raka. Det fixade Nisse lätt. Han börjar bli van med tvära vändningar och tycker det är skitkul. Nästan lite för kul för det går undan som tusan, men Hannah tyckte det såg jättebra ut. Det var någon gång som jag kom in på första hindret lite fel och då blev han lite sur och grymtade till vilket var förståligt. Hannah sa att jag måste lära mig att korrigera med skänklarna när det blir så. Bara att öva!

Sista övningen gick ut på att komma i galopp på medellinjen och hoppa bommarna som låg lite upphöjda på sockerbitar och försöka att få lika många galoppsprång mellan bommarna. Nisse var riktigt trött när vi skulle göra det här och travade en hel del. Men helt plötsligt hittade han orken och gjorde några riktigt fina repor över bommarna med antingen 4-4 eller 5-5 till och med. Supernöjd med min lilla racerpålle! Det Hannah tyckte jag skulle träna på var just att försöka hålla händerna stilla och inte rida så mycket med dom vilket jag är mycket väl medveten om, tyvärr...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg