Tömkörning

2010-11-20 / 19:59:29/ Dagens ridpass/ Kommentarer (0)


Hurtig som jag är gick jag i snövädret bort till stallet, mockade i lugnan ro och kom fram till att jag skulle försöka tömköra Nisse lite. Jag har ju aldrig gjort det någongång så jag tänkte att i dag skulle bli en bra dag att prova. Nisse har ju tömkörtsflera gånger, men inte av mig och sist var någon gång i fjol när Rebecca gjorde det hemma på gården med honom. Tog in honom och ryktade honom. Det har ju snöat en hel del i dag så han var ju rätt blöt om halsen men ren och fin i övrigt. Tjusningen med att raka dom är att dom blir otroligt lättryktade. Satt på honom fleccetäcket med tanke på att det snöade en hel del och jag inte ville att han skulle bli blöt och kall eftersom vi skulle ta det lugnt så här första gången. Sen spände jag för tömkörningsgjorden och satte fast tömmarna i tränset. Jag valde att inte ha nå inspänning på honom i dag eftersom att det var min första gång. Det får jag lov att prova en annan dag.

När vi kom utanför stallet blev han lite stressad trots att jag gick brevid, men han kände väl ändå tömmarna och gjorden. Snurrade lite och så. Hade tömmarna i de övre ringarna som vid körning men insåg ganska snart att det inte var någon bra idé då tömmarna gled över på samma sida. Rebecca var ute med S och J så hon kom och hjälpte mig att sätta om tömmarna i dom nedre ringarna och efter det så gick det mycket, mycket bättre.

Vi började gå från gården och när vi kom därifrån så förstod han precis vad det var jag ville och gick gladeligen framåt. Travade upp för den lilla backen upp mot postlådorna och han gick lugnt och fint. Vi tog en promenad bort till Annas hästar och vände sedan där för att gå bort till djurkyrkogården, där vi vände och gick hem. Larsa ringde och det blev att jag pratade med honom i telefon en bra bit av vägen så jag han inte känna så mycket på honom, men kanske lika bra det första gången och allt. Vi bara tog det lugnt och travade lite upp för en backe på hemvägen från djurkyrkogården och även där kändes han lika fin.

Jag vet inte vem som var mest nöjd när vi kom hem, jag eller Nisse? Längtar som tusan tills jag kan köpa tolkningsgjord så man kan åka lite pulka efter honom. Kommer bli en mysig vinter med min älskade pålle <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg