Årets första Lotta-träning

2011-04-29 / 00:01:01/ Dagens ridpass/ Kommentarer (0)


Igår var jag och Nisse och tränade för Lotta. Vi började med att rida på en 8-volt runt två hinder och ställa honom inåt. Han har dock svårt att ställa åt vänster då han gärna skjuter ut bakdelen. Då fick vi gå ut på en större volt och sedan ställa honom utåt och flytta in bakdelen lite. Sen sakta rakställa honom för att sedan ställa honom lite inåt utan att tappa bakdelen. Inte helt lätt, för någon utav oss. Minsta lilla jag tappade honom så föll bakdelen ut. Han tyckte det var riktigt jobbigt, och jag tycker att det var riktigt jobbigt. Men det är bra att vi har något att träna på. När jag tappade honom var det bara att börja om från början och ställa honom utåt och flytta in bakdelen lite. Gjorde så några varv i båda varv tills han kändes okej. Som Lotta sa så går det ju inte att lära honom på en kvart utan det är ju något vi behöver arbeta på varje dag. Jag har varit mycket dålig på att vara konsikvent när jag rider och låter honom oftast få som han vill eftersom att jag inte orkar tjafsa. Men oftaste krävs det inte så mycket innan han ger sig heller, om det inte är som i det här fallet att han tycker det är jobbigt. Jag måste helt enkelt skärpa mig.

Vi gick vidare och galopperade lite på volten istället. Där höll jag honom lite för mycket tillbaka, för att han inte ska springa i väg. Men det är ju precis det han gör. Lotta sa åt mig att jag skulle lätta lite i händerna när jag fattade och inte "ro i gång" honom som jag ofta får göra. Han fattade galopp mycket bättre efter det. I dag kan jag kan känna hur jag kan reglera galoppen genom att bara räta på mig. Mycket kvar att jobba på galoppen, men den är 1000 ggr bättre än vad den var för ett år sedan. Nu ska jag träna mycket fattningar, just för fattningarnas skull (slippa ro igång honom. Han ska fatta för skänkeln) och sen för att stärka honom.

Vi tränade också på övergångar under hela passet, vilket han också är dålig på. Mitt fel! Jag har inte tagit tag i det utan låtit honom springa í väg och det tar onödigt lång tid innan jag får kontroll på honom igen. Så nu ska det tränas övergångar i massor.

Efter allt dressyrtränande så hoppade vi lite. Vi hoppade två hinder, ett i taget till en början. Hoppade ett kryss på diagonalen, landade i galopp, bröt av till trav, låg på en liten volt på andra kortsidan tills jag fick kontroll på honom och sen kom jag igen på samma hinder och när det gick bra så red jag ner diagonalen, kortsidan och vände upp på andra diagonalen och hoppade det andra krysset. Han var väldigt pigg och hoppade det första hindret alla gånger men när jag kom på det andra stannade han 2-3 ggr och det var helt mitt fel. Det går så himla bra när jag hoppar ute eller på någon annans bana, men när jag kommer till Lotta får jag tvärblock bara för att det är där han har stannat och haft sig och jag gör mig beredd på motstånd för att slippa en avramling och då nitar han ju istället för att hålla honom lite och driva lite mer, som jag brukar. Och det är ju bara första hindret som han är så där knäpp, bara han hoppat det så hoppar han oavsett.

Vi hoppade den övningen några gånger tills han kom rätt på båda hindren, väntade in mig och höll sig lugn. Sen travade vi av och då var han hur fin som helst. Lotta sa att vem trodde att den här hästen skulle kunna gå på det viset. Jättekul att höra. Så nu är det bara att kämpa på med sidvärtes, ställa inåt och utåt, galoppfattningar och mycket övergångar.



Fotograf: Sara Hjelm
Påskäggshoppningen 23/4 60cm och 70cm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg