Ett seriöst försök till att återuppliva bloggen!!

2011-08-21 / 22:03:48/ Allmänt/ Kommentarer (1)


Ja, som sagt: Ett seriöst försök.

Jag har fått en idé om att försöka lägga upp en veckoplanering för min och Nisses träning
Förra veckans träning:

Måndag: I dag var Tommy som är kotknackare och tittade på Nisse. Fick konstaterat att han satt fast rätt ordentligt i vänster bog. "Bogpartiet hade fallit ner". Får alltid dåligt samvete och mår lite dåligt över sånna här saker. Tar alltid på mig sånna här saker. Det är ju trots allt min ögonsten och mitt ansvar att se till att han mår bra. Men han sa att jag skulle stretcha hon varje gång efter att jag ridit så skulle det bli bra. Så nu stretchar jag honom flitigt både fram och bak efter varje ridtur. Eftersom han rättade till bogen så blev det en lättare ritt runt Stenö. Skrittade hela vägen och för det mesta på lång tygel men några gånger samlade jag honom gjorde lite lösgörande övningar som att ställa honom åt båda håll och flytta honom lite och man kände tydligt att det var mycket motsträvigt åt vänster.

Tisdag: Klev upp tidigt, åkte bort och gjorde i ordning Nisse för en tur. Klockan var nog 7 och Nisse var väldigt trött för det första. I vanliga fall så brukar han ligga och vila vid 8-9-tiden och hade nog inte hunnit vilat ut. För det andra så kändes han stel och det beror nog på måndagens behandling. Så stel och utan energi red vi bort till stallet för lite ridning i paddocken. Försökte få honom framåt och red mycket på böjtspår, volter och serpentiner, för att lösgöra honom. Han var halvdöd, men jag hade full förståelse i och med behandlingen dagen innan så jag krävde inte så mycket av honom. Försökte få honom att vakna genom att hoppa ett litet hinder som stod på banan. Ett kryss på max 30 cm. Inte ens det fick honom att vakna till liv. I slutet av passet gick han hyfsat i alla fall. Skrittade till stallet på långa tyglar (30 minuter), red på banan (30 minuter), skrittade tillbaka (30 minuter).

Onsdag:
Styrketräning i Gussibacken. Skrittade och travade på vägen till backen. När vi kom dit så började vi med att trava lugnt och samlat upp för backen och det gick väldigt bra. Det som kunde ha gjort det lite bättre vore om det fanns lite mer energi men killen var nästan lika trött som dagen innan. Skrittade ner och travade upp igen lika fint. Sen tog vi två vändor i fin samlad galopp och blev riktigt förvånad över hur fin han kändes i galoppen. Första vändan bröt han av i backkrönet så då han fick galoppera bort till Gussistugan och tillbaka för att sedan skritta ner. Sista vändan galopperade han jättefint hela vägen tills jag bad honom sakta av. Skrittade hem och var mycket nöjd.

Torsdag:
Red en runda runt Stenö igen. Var trevlig men fortfarande dåligt med energi. Misstänker att det beror på att jag börjat sätta igång honom ordentligt och han fortfarande går ute dygnena runt. Blir nog bättre bara han får komma in i box på nätterna. Planen är att dom ska gå ute till Oktober sen får han komma in i nya stallet.

Fredag:
Vila

Lördag:
Vila

Söndag:
Red tillsammans med Emelie runt Stenö. Fick ta det ganska lugnt eftersom att Bella var barfota och konditionen inte var på topp. Han var dock mycket piggare i dag. Kan ha berott på dom två dagars vilan han fick. Kan ha berott på att vi hade sällskap då han alltid blir lite extra speedad.







Lite bilder från 29/8 då jag och Sara var in och hoppade lite med pållarna på SORF

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Blir gaaaalet ridsugen när jag ser dina härliga bilder! ;)

2011-09-06 @ 21:00:39
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg