Hoppelihopp!

2011-08-24 / 21:20:36/ Allmänt/ Kommentarer (0)


I dag har vi varit och hoppat i paddocken och som vanligt var han mer död än levande när vi red i väg. Däremot fick han trava på lite då vi skulle möta upp Sofie vid stallet kl. 18. När vi kom dit fanns bara Ida i stallet så jag ställde in honom en sväng medan jag gick ut och började bygga. Då döck Sofie, Carran och Jennie upp. Och så hade jag sån tur att jag fick hjälp av dessa tre töser att bygga lite hinder.

Byggde ett lite smalt krysshinder på ena långsidan, en oxer på diagonalen och en mur på andra långsidan. Jag började med att gå fram till muren och få honom att stå stilla framför muren och det tog lite tid. Han ville gärna rygga eller titta på annat, men tillslut tyckte jag att han stod hyfsat framför hindret så då red vi vidare. Hoppade det smala hindret några ggr och det var inga problem. Han var mycket glad över att få hoppa och piggade på sig rejält.

Efter att ha hoppat det smala hindret så tänkte jag att jag lägger till muren direkt för då hinner han inte fundera så mycket och det gick kanonbra! Tvekade inte alls utan bara hoppade. Gjorde det några gånger och kom i båda varv. Mycket lugn och fin i galoppen. Han orkar inte hålla den så där jättekort och länge, men vi jobbar som sagt på det. Han gjorde det så gott han kunde.

Sen hoppade jag oxern några gånger och han kändes riktigt fin. Hoppade upp sig bra och jag tror han landade i rätt galopp varenda gång! I och med att den stod på diagonalen blev det ju alltid att vi kom i vänster och landade i höger. Och som sagt så landade han i rätt galopp varje gång. Även på de andra hindren han hoppade så kunde han landa i fel galopp men korrigerade alltid och bytte till rätt galopp. Är så stolt över lillprinsen min <3

Till slut la vi ihop allt och så kom jag på muren red nästan ett helt varv, kom på oxern och kom sedan på det lilla krysset! Mycket nöjd! Höjde och hoppade oxern några enstaka gånger på slutet. Det var en dum idé. då han var trött och orkade inte riktigt så vi fick ett stopp och det beror som sagt på att han var trött och inte orkade, men mest av allt var det mitt fel då vi hade för dålig fart in mot hindret. La ner det bakre bommen och hoppade endast räcket två gånger och kom in med mycket bättre fart och då hoppade han väldigt bra, dock nuddade han bommen båda gångerna så han var trött och orkade inget mer så vi gav oss. Men för att inte ha hoppat på så länge så är jag så himla nöjd med skrutten. Kommer bli bra när vi flyttar till stallet och kan utnyttja paddocken fler dagar i veckan. Sen ska jag kolla upp lite mer stärkande övningar som vi kan hålla på med nu under uppbyggnaden igen. Är det någon som har något/några bra tips skriv det mer än gärna i en kommentar här på bloggen.

Efter allt hoppande så skrittade vi hela vägen hem och det tyckte han nog var skönt. Stretchade honom ordentligt vilket han också verkade uppskatta. Svampade av honom och gav honom mat. Älskade vännen! Jag är så himla nöjd med honom och jag är stoltare än stoltast över honom. Min ögonsten. Drömprinsen <3

Bilder kommer så fort jag fått dom av Sofie!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg