Utbrytargänget är äntligen tillbaka i stallet!

2011-08-28 / 22:24:58/ Dagens ridpass/ Kommentarer (0)


Den här veckan blev inte alls som planerat. Efter onsdagens hoppning blev det inte mycket gjort. Han fick vila torsdag och fredag p.g.a. dåligt väder och för lite tid för att ridas.

Däremot så var det slut på bete i hagen dom gick i och det talade Nisses hagkompis och fru Bella om genom att traska raka vägen ut ur hagen. Som en bulldoser tog hon med sig allt i sin väg. Fick ett telefonsamtal på torsdag kvällen om att någon av våra hästar smitit. Åkte ner och hittade Bella betandes på minneslunden som ligger alldeles bredvid hagen. Hehe.... Nisse och Valle stod fortfarande kvar i hagen och myste under ett träd.

På fredag förmiddag ringer Sara och säger att två av våra hästar är lös igen och att det är någon som håller i en medan den andra springer lös. Förstår att det är Bella dom håller i och Nisse som irrar omkring eftersom att Nisse inte har någon grimma på sig i hagen. Han kliar av sig sina grimmor och sen får man leta och hagen dom gick i då var enorm och igenvuxen på många ställen så det var bättre att hänga grimman i öppningen istället för att han ha den på sig och tappa den i hagen och då ska man springa och leta den när dom har smitit innan man kan leta fånga dom. Hur som helst när jag kom ner till hagen så stod alla tre där, någon hade alltså släppt in dom ingen tack och lov. Däremot var tråden hängandes i backen på vissa ställen. Förstod även denna gång vem hjärnan till detta dåd var. Min underbara sambo och hans ena syster kom och hjälpte mig att flytta hästar och elagrigat till gamla hagen. Där fick dom gå och beta det lilla gröna som fanns fredag-lördag.

Igår lördag blev vi påmind om att det skulle bli fyverkevidrier nere vid hagen och vi kände att det var dumt att riskera att det skulle bli något så vi beslutade oss för att flytta hem dom till stallet. Sara och Micke transporterade Valle hem, medan jag red Nisse och hade Bella som handhäst. Två envisa nordsvenskar som MÅSTE ligga först. Men det hela gick mycket smidigt och bra måste jag säga. Superduktiga båda två. Kom till stallet och släppte ut dom i nya hagen tillsammans med Valle som stod och väntade. Nisse och Nokia, ett sto i hagen brevid sprang fram och tillbaka och showade för varandra. Måste säga att fy fan vad snygg han är när han blåser upp sig. Men efter en stund tröttnade dom och alla började beta. "Alla lyckliga och nöjda", trodde jag ja! Bella hade fått mersmak för rymandet och medan jag drog åt tråden på vissa ställen i hagen passade hon på att smita. Dock bara ut ur hagen där hon stannade och betade. Ledde in henne igen och slog på strömmen. Sen åkte jag hem och efter en stund ringde Sara och frågade vad jag gjorde. Då hade hon rymt två gånger till och det vara bara att sticka tillbaka. Då fick hon minsann stå inne i box tills i dag då Sara var och hämtade en höbal som vi ställde ut i hagen. Tror ni hon brydde sig? Nej. Hon gick fram och tillbaka och tog sats men hejdade sig. Vi förstod att hon snart skulle vara lös igen så vi blev tvungen att göra något drastiskt. Jag fick blöta henne lite på halsen och lägga tråden emot så hon fick sig en pärla. Kastade sig ifrån tråden och gick bort och ställde sig och åt. Förhoppningsvis låter hon bli att rymma nu. Man är ju så rädd att dom ska bli överkörd när det är så nära vägen.

Red Nisse en sväng på ridbanan idag. Han verkar trivas bra i nya stallet. Dom går fortfarande ute och kommer göra det fram till oktober. I och med att dom går ute och att han dessutom har kommit till ett nytt ställe gör att han blir lite trött. Det kostar att ligga på topp. Så under passet i paddocken i dag var han väldigt trött så jag gjorde lite lösgörande och inte så mycket mer. Stretchade honom när jag tog in honom och det var välbehövligt!


Den här fina skylten hade dom satt upp på minneslunden på fredag eftermiddag.
Antar att dom sett hovspår och antagit att vi ridit där, men icke. Endast en häst på rymmen. Hehehe....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg