Longering, Hoppning och Vaccination

2011-02-12 / 01:03:10/ Dagens ridpass/ Kommentarer (0)


I onsdags longerade jag gossen lite och tränade lite från marken eftersom att jag tycker att han har varit lite uppnosig och inte riktigt lyssnat på mig från marken. Men konstigt nog så lyssnade han jättebra just då och gjorde det jag bad honom om. Det enda han har lite svårt att lyssna på är när jag vill att han ska bryta av från trav till skritt. Men ju mer jag övar desto bättre går det.

I går torsdag var jag och Nisse upp på SORF och hoppade lite. Sara och Anna var där och hjälpte mig bygga fram en studsserie på fyra bommar. Dom la upp bommarna på sockerbitar på varannan sida då det inte var höjden vi var ute efter. Nisse har svårt att ligga steget före. Han ser bara här och nu och när han väl hoppat ett hinder tror han att det är färdigt och att man slipper göra något mer. Men så enkelt är det inte. Gjorde den här övningen just för att han ska tänka efter vad som kommer här näst och fokusera.

Sara hade ställt upp ett till hinder på sidan om linjen som jag kunde hoppa fram lite på. Eftersom att han varit som han varit efter hinderolyckan så har jag valt att travhoppa varje nytt hinder en gång först innan jag tar det i galopp, men nu känner jag att det är dags att lära honom av med det och ta det i galopp redan från början så jag styrde mot det lilla blå sockerbitshindret och han hoppade utan att tveka och det kändes kanonbra. När jag kom på studslinjen så hoppade han första men la sedan av, men med tanke på att det var så pass lågt så styrde jag tillbaka honom och sen fick han så gott kliva över resten av serien. Sen kom vi om och då hoppade han. Ibland måste man vara lite hård på honom. Landade i korsgalopp några gånger, men sen längde vi avståndet mellan tredje och sista hindret och då började han landa i rätt galopp.

Han kändes inte helt hundra och ville inte bjuda som vanligt. Men jag har kommit fram till att det kan ha och göra med att han stått en del och är rätt stel. Han är en sån häst som måste hållas igång hela tiden, det är då han funkar som bäst. I vilket fall som helst så försökte han så gott han kunde och mer begär jag inte. Sara fotade och jag lovar att jag ska lägga upp lite bilder bara hon skickat dom.

I och med gårdagens oväder så lät Rebecca hästarna stå inne på morgonen och så skulle jag släppa ut dom när dom väl plogade vägen ner till stallet. Kl. 14.30 kunde jag släppa ut dom... Gissa om dom klättrade på väggarna. H hade gett dom mat och vatten under hela dagen så det gick ingen nöd på dom. Men glad blev dom när dom fick springa av sig lite i hagen. Jag gjorde klart stallet och när jag väl tog in Nisse ringde Rebecca och berättade att veterinären var på väg för årliga vaccinationen. Det var snabbt avklarat och jag och Nisse begav oss ut på en korttur. Skrittade mestadels och travade en del. Gjorde mycket skänkelvikningar från sida till sida på vägen. Gick riktigt bra och jag tycker att han börjar kännas bättre i högern till och med. Jätteroligt! Veterinären sa att vi kunde rida på som vanligt, men inte nå hårdare pass de närmsta 5-6 dagarna. Vilket är bra för vi behöver stärka oss lite eftersom att han stått en del. Så det blir en hel del mysiga skritturer. Och för att inte tala om snöplumsning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg