Hoppla!

2011-01-17 / 11:33:40/ Dagens ridpass/ Kommentarer (1)


I går söndag var jag upp på SORF och kollade på när Alex Idehäll höll i hoppträningar för olika grupper. Herre jösses vilka hinder! Jag hade träningsverk när jag åkte därifrån då varje gång en häst hoppade, "hoppade" jag. Jag tycker det är mycket lärorikt att titta på träningar, alltså inte bara att rida själv, utan att stå på sidan se hur andra gör. Har lärt mig mycket av just det.

Hoppsugen blev jag så jag och Rebecca lastade pållarna och åkte upp. Innan jag åkte från träningarna så bad jag dom lämna framme fyra hinder som jag och Rebecca sedan kunde använda.



Kände av honom och han var jättefin i både skritt och trav. Jag provade dessutom det nya bettet och jag är supernöjd med det. Måste väl prova det ett par gånger till innan jag kan säga något egentligen. Men jag köpte ju det just för att han blir så stark vid hoppningen och jag tyckte han funkade superbra på honom i går i alla fall.

Det är ett hörn i ridhuset där han han ser spöken, i det hörnet man går in och ut med hästarna. Där blev han lite spänd och okoncentrerad varje gång vi passeade där. Han vill gärna ställa sig och titta på dörren i hörnet och jag vet inte om han är rädd eller om han vill att det ska komma in en häst. Knäpp är han i alla fall. Gjorde några galoppfattningar och det gick si så där. Höger var så där jobbig igen och han fick springa igång lite, vet däremot inte om det beror på nå sviter av fredagens löpning.

Jag la upp hindren på 65, 70, 80 cm och det sista vet jag inte vad det var. Kanske 60 cm? Hade sockerbitar under det. Hoppade hindret på 70 cm några gånger i trav och galopp och han hoppade det på första försöket, men rev dock. Sen hoppade jag dom andra hindrena några gånger. Första gången vi kom på sockerbitshindret så stannade han, men det var enda gången under hela tiden. Sen sprang han på sidan några gånger när vi red en linjen 1-3. Efter sockerbitshindret så blev han stark och jag var för sen med mina nya ytterskänkel och då passade han på att slinka ut på sidan. Gjorde om några gånger och han var riktigt duktig. Med tanke på hur han var på Hannah-träningen så var han som en ny häst, hyfsad lugn och sansad med öronen framåt för det mesta. Hoppade hindren 4,2 och 1 några gånger också och det gick också super! I början när jag hoppade Nisse så var han mycket nöjd om och när vi kom över ett hinder. Ett hinder var tillräckligt. Nu känner man hur han söker vidare som "Vilket ska vi hoppa nu?" och så styr man och han suger tag. Man måste ju självklart vara på sin vakt men ramar man in honom hoppar så gott som alltid nu. Är så nöjd med honom! Bara hoppas det fortsätter gå lika bra framöver.

Har även anmält oss till markarbetsträning på lördag för Guggi. Längtar!


Kommentarer
Postat av: Sofie Sjögren

härligt martina! :)

2011-01-17 @ 17:33:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg