Lotta-träning nr 2

2011-05-05 / 12:15:00/ Dagens ridpass/ Kommentarer (0)


I går var vi till Lotta och gjorde vår andra träning för året. Vi var helt slut både jag och Nisse när vi skulle hem.

Jag tror jag kommit i en svacka. Allt känns bara dåligt. Jag får honom inte att gå som jag vill och jag känner mig som en usel ryttare och ifrågasätter varför jag ens håller på med det här. Jag får dom här svackorna ibland, men dom brukar gå över ganska snart. Hoppas nästa veckas träning känns bättre.

I dag fick vi fortsätta lite på det vi gjorde förra veckan i dressyrväg. Försöka få honom ställd inåt och söka sig neråt och framåt samtidigt som vi tränade på övergångar. Från skritt till trav gör han fina övergångar, men däremot blir det sämre när vi ska gå ner från trav till skritt. Han "dör" lite i övergången och det VET jag att det beror på att jag är för sen med skänkeln i det läget och det är något jag verkligen behöver träna på.

Sen övade vi på att fatta galopp. Först skulle jag ha ordning på honom innan jag fick göra någon fattning sen och jag skulle ha yttertygeln sträckt och sedan sträcka fram innerhanden och bara fatta för skänklarna. Rättade upp mig och gjorde en fattning och han gjorde en jättefin fattning. Det roliga var att jag fortsatte med att ha innerhanden framsträckt och försökte bara sträcka upp mig och rida med hjälp av sätet och han ökade inte det minsta. Jätteroligt eftersom att han kan vara väldigt stark och i och med att jag tar mycket i tyglarna ger jag honom stödet att hänga sig på och bli tung. Men när jag lät honom stå på egna ben så gick det ju hur bra som helst. Måste lita mer på mig själv och på honom. 

Övergångarna till traven från galoppen gick också mycket bättre i dag och det berodde nog på att jag för engångs skull satt upp och inte följde med fram när han saktade av, för då biter han fast och blir tung och drar mig ur sadeln. Nu bara saktade han upp och jag fick sanbbt kontroll på traven och det kändes super!

Sen övade vi på att hoppa en bred oxer på volt. Första gången jag kom på den så skulle jag komma i trav då han vägrade förra gången vi tränade. Men han fick nå knäpp och så fort jag vände upp mot hindret så tvärnitade han och VÄGRADE gå fram till hindret. Lotta sa att han betedde sig jättedumt och det var bara att få honom att gå fram och ställa sig framför hindret och stå där tills jag bad om annat. Så vi kom igen och då var jag lite för snabb att gå fram och gav honom därför chansen att hoppa åt sidan. Tillbaka framför hindret igen. Och kom igen och då ramade jag in honom och drev på honom och då hoppade han. Än en gång är jag för sen med mina skänklar och sen sa Lotta att jag var tvungen att komma med lite piggare galopp, men jag hade svårt att släppa i väg honom. Jag tvekar och det är ju det som gör att han inte hoppar.

Förr fick jag ju hålla igen honom allt vad jag kunde då han hoppade och bockade och drog i väg som en avlöning, vilket han inte gör längre. Men det sitter väl i mig så djupt att jag har svårt att låta honom galoppera på och ta för sig lite. Jag håller honom gärna lite extra då jag är rädd att han ska kasta sig, vilket han istället gör när jag tvekar och håller honom istället för att låta honom gå på lite. Jag tror vi kom bra på oxern en enda gång, så jag var väl inte helt nöjd med mig själv. Nisse gjorde så gott han kunde så han är jag mycket nöjd med.

Efter att vi hoppat så jobbade jag honom lite i traven i låg och lång form. Han gick jättefint och Lotta sa det att han blir så fin när han har hoppat för då släpper han alla spänningar och blir helt igenom arbetade. Mjuk och fin. Det känns sagolikt att rida på honom när han känns så. Och det är ju ett av våra större mål att vi ska klara av att rida på det sättet jämt för det är då hela kroppen och alla muskler jobbar rätt.

Att träna mer på:
Att ha skänkeln på plats / i rätt position
Våga lita mer på honom och låta honom ta för sig lite mer
Öva mer övergångar till och från galopp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg