Bloggtorka

2011-10-12 / 22:40:49/ Dagens ridpass/ Kommentarer (0)


Mycket har hänt...

Nisse och jag har kommit igång ordentligt nu. Han har fått tillbaka en hel del av den tappade konditionen.



I lördags var vi med på en liten klubbtävling på 60cm och 70cm och han var klockren. Det var räcken och oxrar och två av räckena var med plastbommar och dom gillar inte Nisse sen olyckan då en plastbom fastnade mellan bakbenen. Han var pigg och framåt och hoppade allt med lätthet. Han varken tittade eller stannade, möjligen att han sneglade på ett av plasthindren sista rundan, men mer än så var det inte. Han hoppade allt i galopp och mamma var så stolt över honom! Den på 60cm var clearround och den fick vi en rosett på, 70cm var det omhoppning och där hade vi en dubbelnolla med tiden 32,någonting.. Jättenöjd!!! Tessa, en stallkompis, tittade och sa att det var konstigt att vi fick den tiden för hon tyckte det såg ut att gå fort, och det gjorde det ska gudarna veta, men eftersom han låg på och hade den farten så blev det långa ridvägar och därför den tiden. Men det är något jag behöver träna på att få honom lugn före och efter hinder.

Jag har även börjar rida dressyr för Lena, en föredetta ridskolelärare till mig, på honom och hon har även tömkört honom en gång. Jag har ridit två gånger och redan nu kan jag se resultat. Nisse är ju ganska inåttåad, men Lena tyckte i dag (andra gången jag red för henne) att han fått rakare benställning p.g.a. av att han får gå korrekt. Så det här är ju något jag vill bibehålla. Ska fortsätta rida kontinuelligt för henne.
Förra veckan åkte vi in till ridhuset och red för henne där. I och med att Nisse är ganska framåt och gärna stressar och springer på bogarna så vill hon att jag ska få tillbaka honom och att han väntar på mig så jag fick jobba med mycket säte och mycket start och stopp. Jag fick göra halt med hjälp av sätet och sedan komma igång och skritta med hjälp av sätet. Lika som att han skulle sakta och samla sig med hjälp av sätet som jag skulle få han att sträcka ut sig och bli lång och låg. Jobbade på så tills jag fått honom lugn och avslappnad. Sen fick jag gå in på stora mittvolten och göra förvänd sluta i båda varv och sedan rakställa för att lösgöra och få bogarna på plats. Han sitter fast lite och är lite stel så det här försöker jag göra lite varje dag på ridbanan innan jag rider ut. Den här övningen fick jag göra i både skritt och trav.
I dag fick jag göra lite samma sak som förra gången + att jag skulle göra öppna på fyrkantsspåret och det var inte bara upptäckte jag. Förvänd öppna tyckte jag gick lätt som en plätt, men öppna var desto svårare. Och samtidigt som jag red öppna skulle jag växla mellan trav och skritt. Hjärnan tiltade lite och ibland låstes jag helt. Då var det bara börja om. Får fortsätta träna på det här i ridbanan lite varje dag hela tiden. Jättebra för att få lös bogarna som han är spänd i. I slutet fick jag öva på lite fattningar och det tyckte hon han gjorde jättebra. Lite för lite styrka än, men det är bara fortsätta tragla. Fick även beröm för min sits i skritten, däremot i trav och galopp så spänner jag mig och faller ofta framåt. Något jag måste öva på är att slappna av och sen tyckte Lena att jag ska stretcha höfterna för att jag ska få lättare att hänga med och sitta tungt i traven.
Jag har mycket att träna på vilket är bra! Lena tror att bara jag får ordning på det här kommer det bli jättebra. Hon tyckte att han gjort stora framsteg sedan förra veckan. HÄRLIGT!

Tommy, kirropraktorn, var här i torsdags och han var helt okej förutom att han var lite öm och stel i vänster bog, den han satt fram i så hemskt sist så det är väl inte så konstigt. Bara jobba på med Lena-övningarna och lösgöra och sedan träna och tragla på som vanligt så vi bygger lite muskler!

Nisse har även blivit rakad, tack gode gud. Som en ny häst! Fräsh och pigg som aldrig förr.



Jag har även börjat rida Nisses hagkompis Bella lite smått då hennes kära ägare är höggravid. Bella har stått en del p.g.a. att hon känts oren och stått och vilat sitt högra bakben mestadels. I torsdags när Tommy tittade på henne så konstaterade han att hon satt fast i hela höger sida. Hon hade förmodligen gått i kull och därför satt hon fast. Men nu har han knådat till henne så nu ska jag hjälpa medryttarna att se till att hon rids åtminstone 4-5 dagar i veckan så hon börjar belasta båda benen och musklar på sin högra sida som hon avlastat under tiden då hon suttit fast. Så nu ska hon skrittas igång några veckor och få lite flås. 40 minuter på långtygel i friskt tempo var roligt men jobbigt tyckte hon i dag. Hon var alldeles svettig när vi kom tillbaka så det är bara att se till att fortsätta i samma tempo tills hon orkar annat.



Nordispower <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg