Fullt upp!

2011-09-14 / 11:25:41/ Allmänt/ Kommentarer (0)


Nu har jag haft fullt upp om dagarna och därför har jag inte hunnit bloggat som jag borde.

Torsdagen spenderades i paddocken. Red över lite upphöjda bommar och ett räcke på snett in från ena långsidan.



  

Som alla andra dagar så kändes han seg och okoncentrerad. Efter att ha travat över bommarna och snubblat över dom 2 gånger så vaknade han till och trampade över mycket fint några gånger. Hoppade hindret några gånger och det tyckte han var riktigt kul. Han är så duktig för oftast landar han i rätt galopp och gör han inte det så korrigerar han själv. Red inte så länge utan gjorde det här några gånger tills allt kändes bra sen var vi nöjd.

På fredagen hade jag och Karro bestämt att vi skulle rida ut en sväng. Tyvärr var det så jäkla dåligt väder. Jag kom dit mellan 11-12 på förmiddagen och åkte inte hem förrän 18.30. Vi väntade och väntade och väntade. Till slut tyckte vi att det blev lite bättre i alla fall så vi rustade oss med regnajacka och regnponcho. Jag hade en KNALLROSA regnponcho. Folk såg nog oss på flera hundra meters avstånd, men vad gjorde väl det. Stackars Karros Tino tyckte jag var lite läskig till en början, men gick snabbt över. Vi skrittade runt Gussi och det var en perfekt och lagom runda. Fick klättra en del annars var det rätt kravlöst från min sida. 
 
Lördagen bjöd på strålande väder så jag, Karro, Carro och Sofie begav oss ut på långtur runt Stormorshäll, upp på Alirs öga, runt Lugnet, Vadtjärn, Åsbacka och hem. Det tog oss 2,5-3 timmar. Huuuur mysigt som helst. Mycket klättring blev det vilket är perfekt för Nisse som behöver bygga muskler. Mellan Vad och Åsbacka blev det lite galopp. Eller ja, lite och lite. Carros häst är också en travare, fast jag varit helsäker på att det var ett halvblod då han har den modellen, som inte kan galoppera riktigt än så hon körde monté. Tog det lugnt och fint ett bra tag men Nisse vill ju gärna ligga först, precis som Sofies Filippa som är 19 år men beter sig som 4. Till slut ropade jag och frågade om det var okej att jag släppte honom och det var ok. Jäääävlar vad det gick. Nisse och Filippa i täten och Prinsen och Tino hack i häl.  Så jäkla kul när man kan släppa dom tillsammans utan att det ska bli en massa tok. Både hästar och ryttare verkade tycka det var skitkul! När vi kom hem blev det en rejäl stretchning. Hästarna fick gå ut och äta och vi ryttare beställde pizza och satt på gården och åt. Myslördag!
Jag älskar verkligen den här gemenskapen i stallet, vilket gäng!


En vinterbild på Alirs Öga. Det är rätt häftigt att stå där uppe! Man ser över hela stan!

Söndagen blev en vilodag då jag kände mig alldeles för trött och hängig.

Måndag: Jag och Maja red ut med våra nordsvenska skönheter runt Nyhed. Vi skrittade och jag försökte få honom att ställa sig i både höger och vänster. Han har varit tjaffsigare i högern och jag vet inte varför just högern. I vänster gick han ganska bra och stadigt, men högern var han tjaffsig i munnen och ostadig i formen som en geleklump.  

Igår tisdag åkte jag in till ridskolan med Rebecca och hennes Nimbus. Tone, en tjej som är superduktig på att rida, skulle få rida Nimbus åt Rebecca då hon hade pojken med sig och inte hade tid själv. Själv åkte jag in för att försöka få någonklarhet i högern och så och det kan man väl säga att jag fick också. Rebecca kollade lite och gav mig lite tips vilket var supersnällt. Först red jag mycket på fyrkanten för att ställa åt båda håll och det var samma sak i dag, bättre i vänstern, sämre i högern. Red lite serpentiner och samma sak där. Sen sa Rebecca att hon tyckte att han såg trött och okoncentrerad ut så där fick jag bekräftelse. Sen red jag mycket skänkelvikningar och vilken skillnad det blev. Det kändes som att han tyckte det var roligt och jag vet inte om jag skärpte till mig också men han kändes riktigt trevlig. Givetvis behöver han stärka sig lite mer. Rebecca tyckte att han såg lite orkeslös ut då han i galoppen galopperade fram och travade back. Drev på honom mer och han fick galoppera på framåt på fyrkantsspåret. Då tyckte hon att han såg bättre ut och som att han hade vaknat till. Tur man kan få lite hjälp ibland. Sen gjorde vi mycket galoppfattningar. För att behålla den kvaliten i galoppen lät jag honom galoppera korta sträckor, sen saktade jag av och gjorde en ny fattning efter några meter. Jättebra träning och fattningarna blev bara bättre och bättre. Både han och jag var riktigt svettig och nöjda efter passet. Måste ta tag i och raka honom snart också, han har fått en hel del vinterpäls. Men det känns dumt att raka honom så länge han går ute dygnena runt.
Han fick dessutom stå inne i natt för första gången i det nya stallet eftersom det kändes som att han behövde vila.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg