Intervall

2011-09-06 / 22:46:12/ Dagens ridpass/ Kommentarer (0)


Idag hade jag ingen plan om vad vi skulle göra mer än att rida runt Sandvallen. I och med att han mjukstartat nu så kände jag att jag ville kolla hans flås så jag bestämde mig för att köra lite intervallträning med honom. Sandvallen är perfekt att köra intervallträning i. Det är en lång sandbana där de kör travhästarna här ute. Den är för det mesta plan, lite upp och lite ner, men mest plan. Sen är den lite olika djup vilket gör att den blir jobbigare att gå i ibland och lättare på andra ställen.
Vi skrittade upp till Sandvallen och jag försökte få honom att söka sig ner och framåt, men Nisse hade en massa annat för sig och såg lite saker på sidorna som han blev "rädd" för så jag fick ha lite överseende. Han blir så ibland när han stått, men bara han får bort överskottsenergin så brukar han jobba fin fint!
Började med att trava på fritt en bra bit så han fick sträcka ut benen ordentligt och samtidigt få honom lite motiverad. Funkade mycket bra. Samlade honom och fattade galopp och han gick så himla fint! Självklart kan det bli mycket bättre. Det är lite för mycket fart och lite för osamlat, men han orkar inte samla sig så mycket nu med tanke på den kondition han är i så jag får lov att vara mycket nöjd. Han har ju en tendens att ligga på och bli stark i galoppen, men i dag gick han kanon. Låg kvar i samma tempo tills jag sa åt honom att bryta av. Känner att min sits har blivit bättre för det är mycket lättare att påverka honom med sätet nu än när jag hängde där fram över honom. Tyvärr händer det att jag trillar fram ibland, men det är något jag behöver träna på.
Det enda som kändes si så där i dag var på tillbaka vägen där han blev lite stark och springig. Jag gjorde vad jag kunde för att försöka sitta djupt och få honom att bromsa upp lite, men förkylningen har tagit all min ork så det var inte det lättaste. I slutet av Sandvallen så släppte jag på honom i galoppen så han skulle få sträcka ut sig det sista. Vilket han tyckte var väldigt roligt.
Måste säga att han hade mycket bättre flås än jag trodde. Han flåsade inte alls så mycket som jag väntat så det var jätteposetivt.

I morgon blir det ett pass på banan. Vem vet, kanske lite markarbete.


Sandvallen


Det blåste en hel del i dag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg