Sjuk :(

2011-09-05 / 22:54:50/ Dagens ridpass/ Kommentarer (2)


Jag ligger i dunderförkylning och det har tyvärr inte blivit någon ridning för mig på några dagar.

I torsdags tog jag och Emelie en timmes promenad med Nisse. Gick runt Nyhed med honom. Han var duktig och knallade på.

Fredagen fick han vila då jag jobbade mellan 7-21.50

På lördagen blev det lite löshoppning för Nisse och Molly. Sofie och Matilda var snäll och hjälpte mig och Sara. Medan vi byggde så släppte vi Nisse lös i paddocken och först lunkade han bara runt efter oss och var allmänt nöjd. Sen smackade vi på honom lite så han skulle värma lite medan vi byggde OCH DÅ! Då kom Nisse på vad det var vi skulle göra. Han sprang varv, på varv, på varv. Till slut var jag tvungen att hejda honom så han inte skulle vara döslut till hoppningen. Han fullkomligt älskar att löshoppa. Blir mer bus och lek samtidigt som det är jättebra för hans fart- och avståndsbedömning. Alla hästar behöver ha kul och göra någonting dom älskar. Nisse älskar att löshoppa! När vi väl byggt upp så sprang han så fint fram och hoppade. Kom fel några gånger, men det berodde på att vi lagt hindren på felaktigt avstånd från varandra. Men när vi justerat det så gick det som en dans på rosor. Jag vet inte hur högt han hoppade, men jag ville inte att han skulle hoppa så högt heller eftersom att han inte har världens bästa kondition efter all sommarvila. Vi gav oss när han hoppat i båda varv och när vi började se att han började bli trött. Mycket nöjd liten gosse.


Superglad och nöjd häst och en rejält fökyld ägare





Det vet mycket spännande att vara med när Molly löshoppades eftersom att det var första gången någonsin för henne. 
I början förstod hon inte och irrade en hel del, hel del vårt fel eftersom vi inte var tydliga nog för henne. Men till slut fick vi henne på rätt väg och hon stannade några gånger så vi fick jaga på med pisken (låga hinder) och hon hoppade. I slutet gick hon riktigt bra och hoppade riktigt fint. Hon har ju en tendens att bli väldigt stissig innan hindret och tvekar på sig själv, men jag tror att löshoppningen var en jättebra upplevelse för Molly. Som sagt i slutet hoppade hon lugnt och avspänt och vi behövde knappt jaga på henne något alls. Jag tror mest hon är osäker på hoppningen och löshoppningen gör att hon måste hitta balans och avstånd själv utan någon påverkan från ryttaren. Samtidigt som det blir det bus i det hela och man såg att Molly också tyckte det var skitkul. Mer löshoppning åt hästarna!!

Söndagen fick han vila då jag legat hemma och varit förkyld hela dagen

Idag måndag har jag jobbat 7-21 så det blev inget ridet i dag heller tyvärr.

Men i morgon tar vi nya tag!!!

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Vilken fin häst du har!

2011-09-06 @ 20:59:17
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Tova

Otroligt fin häst!



Längtar tills manen och pannluggen växer ut på min nordis igen! :D

2011-09-13 @ 12:26:39
URL: http://kazince.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

copyright @ ronja goode







Martina Sjöberg heter jag och är 21 år gammal och den här bloggen handlar om mig och min älskade Nisses fram - och motgångar i vardagen. Nisse är nordsvensk fd. travare som skolats om till ridhäst. Maj -09 blev jag medryttare på honom och maj -10 blev han min! Den bästa dagen i mitt liv!


KATEGORIER

Allmänt
Dagens ridpass
Shopaholic


December 2011 Oktober 2011 September 2011 Augusti 2011 Juni 2011 Maj 2011 April 2011 Mars 2011 Februari 2011 Januari 2011 December 2010 November 2010

Lottas blogg
Michelles blogg
Saras blogg